CHCI ZKOUŠET

Chci učitTechnické kompetence a kyberbezpečnostTechnická příprava na distanční výuku z pohledu vyučujícího

Technická příprava na distanční výuku z pohledu vyučujícího

Nevyzkoušet si předem technické prostředky k distanční výuce vede ke zbytečné degradaci úsilí vloženého i do dobře míněné výuky, k odlivu zájmu studentů, vzájemné frustraci a ztrátám času.

V každém případě doporučujeme, aby si vyučující předem naplánovali s dobrovolníky z řad studentů testovací hovor, v němž ověří funkčnost celého hardwarového i softwarového řetězce. Vyzkoušíme všechny úkony, které v reálné výuce chceme využívat:

  • oboustranné hlasové spojení (headsety snižují tendenci ke zpětné vazbě)
  • vizuální kontakty přes webkameru
  • vzájemnou slyšitelnost mezi studenty
  • sdílení plochy/aplikací oprávněnými osobami
  • delegace práv k řízení výuky na další osobu (co-host)
  • funkčnost zvuku u sdílených videí (někdy vyžaduje zaškrtnutí sdílení systémového zvuku při zahájení sdílení)
  • možnost anotací sdíleného obsahu
  • chat a pozornost nutnou k jeho sledování během vlastní výuky; pokud nestíháme chatovat během vlastní výuky, sdělíme studentům, že do chatu mohou psát např. dotazy, k nimž se vrátíme v čase vyhrazeném diskuzi
  • funkčnost nahrávání (lokálně či do cloudu) a následnou dostupnost nahrávky
  • nastavení bezpečnosti a oprávnění ke vstupu – zda jen pro účty autentizované univerzitou nebo pro kohokoliv bez omezení
  • využití nástrojů zpětné vazby, což závisí na konkrétním programu (např. žádosti o zrychlení/zpomalení výkladu, přihlášení se o slovo, rychlé ANO/NE odpovědi)
  • schopnost zamutovat a odmutovat mikrofony účastníků; příprava doporučení pro to, kdy mají mít studenti možnost hovořit a kdy naopak by bylo zapínání jejich mikrofonů rušivé (pokud nehovoří)
  • případné rozdělení do skupin
  • …zkrátka všechny činnosti, které chceme naostro ve výuce používat.

Kolegové z řad studentů nám mohou během testovacího hovoru simulovat problémové uživatele, kteří se budou snažit převzít kontrolu, rušit výuku. Je vhodné, abychom byli na tyto situace připraveni předem, stávají se.

Pokud pořizujeme z výuky nahrávky (s dodržením všech náležitostí a souhlasů) a chceme je zpřístupnit dalším studentům, narážíme na kapacity prostředí Moodle. To není určeno k ukládání velkých souborů v řádu stovek MB či větších. Vyzkoušeným postupem pak je uložit videa na servery streamovacích služeb (např. OneDrive, Stream) a vložit do Moodle URL.

Chcete něco doplnit?

Pokud máte další zkušenosti, které s námi chcete sdílet, rady, připomínky či otázky, prosím kontaktujte nás na e-mailu:

Nejnovější články